Een goede positie in de Google zoekresultaten behalen? Besteed dan extra aandacht aan SEO. Onthoud hierbij wel: niet alles wat je doet, zal leiden tot een positief resultaat. Sterker nog, sommige acties kunnen je ranking juist schaden. Veelgemaakte fouten vermijden? Lees hier hoe je dat doet.
1. Overmatig gebruik van zoekwoorden
Wat is SEO? Samengevat is het de bedoeling om je belangrijkste zoekwoorden te verwerken in teksten zodat jouw webpagina hoog rankt in Google. Het is verleidelijk om je deze zoekwoorden herhaaldelijk in je teksten te verwerken, maar wist je dat overmatig gebruik ervan (ook wel “keyword stuffing” genoemd) juist averechts werkt? Google heeft namelijk slimme algoritmes die merken wanneer een tekst onnatuurlijk is opgebouwd. Een erg belangrijk punt is dus dat de tekst met de keywords vlot loopt en waardevolle informatie voor je bezoekers.
2. Geen aandacht voor mobiele optimalisatie
Ooit al gehoord van de term ‘mobile-first’? Tegenwoordig surft een groot deel van de gebruikers op hun smartphone of tablet. Als je website hier niet aan aangepast is, is de kans groot dat je rankings negatief worden beïnvloed. Besteed dus extra aandacht aan de responsiviteit van je domein zodat deze perfect werkt op elk apparaat.
3. Links van lage kwaliteit gebruiken
Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO, maar het is belangrijk om dit op de juiste manier aan te pakken. Spammy links of links van websites met een lage reputatie gebruiken, zal je positie juist verlagen. Google ziet links van lage kwaliteit als manipulatie. Focus dus liever op kwalitatieve links van betrouwbare sites. Neem je hier liever geen risico’s in? Werk dan eventueel samen met een externe partij zoals Seeders.
4. Geen gebruik van interne links
Interne links zijn links die bezoekers van de ene pagina naar de andere binnen jouw website leiden. Veel websites verwaarlozen het gebruik van interne links, wat een gemiste kans is. Deze links helpen zoekmachines net om jouw website beter te begrijpen en zorgen ervoor dat bezoekers langer op je site blijven. Zorg voor een logische linkstructuur die gebruikers naar waardevolle pagina’s op je site leidt, zodat je zowel je SEO als je gebruikerservaring verbetert.
5. Je website laadt te traag
Niemand houdt van een trage website, ook Google niet. Een trage website zal je ranking nadelig beïnvloeden, omdat bezoekers snel afhaken en Google dit ziet als een negatieve gebruikerservaring. Test regelmatig de laadsnelheid van je website en optimaliseer waar mogelijk. Afbeeldingen comprimeren, caching toepassen en kiezen voor een betrouwbare hosting kunnen hierbij helpen.