Nike retourneren: een handig stappenplan

Het mooie paar schoenen dat toch een halve maat te klein leek te zijn. De vette pet die je vriend toch niet zo vet vond. Het fitness outfitje waar je binnen een maand toch alweer uitgegroeid zou zijn. Het zijn spullen die allemaal één ding gemeen hebben: ze moeten terug naar de winkel. En in dit geval gaat het niet zo maar om een winkel, het gaat namelijk om de online webshop van Nike.

We leggen je in deze blog uit hoe en op welke manier je een pakket van Nike kan retourneren. We geven je alvast een hint: doe het binnen 30 dagen na aankoop van het product. Zo weet je in ieder geval dat de retourtermijn nog niet is verlopen en je het waarschijnlijk gratis kan terugsturen (als je member bent). Meer weten? Lees dan gauw verder!

Stappenplan retour

We beginnen met een stappenplan voor het retourneren van online producten, gekocht via het internet. Lees de stappen nauwkeurig door, zodat je gegarandeerd bent van het terugkrijgen van je geld.

Stap 1: Retour voorbereiden

Allereerst is het gebruikelijk om je retour aan te melden. Je geeft dan aan welke producten je wil retourneren en dan selecteer je ‘Dien een retourzending in’. Dit kan in principe via twee manieren:

  1. Log in op je memberprofiel
    Hier zoek je naar je bestelgeschiedenis, waarna je je retour aanmeldt
  2. Retourneren als gast
    Je meldt de retour aan met je bestelnummer en e-mailadres, waarna je je retour aanmeldt.

Bij de items die je retourneert, wordt ook een reden verwacht. Dit kan variëren van dat het product te klein of te groot voor je was, tot een verkeerde levering of een kapot product.

Stap 2: Retourlabel voorbereiden

Nu je de redenen van retour hebt vermeld, heb je de keuze gekregen om een retourmethode te kiezen. Gezien je geen retourlabel bij de bestelling hebt gekregen, zal je dit op een andere manier moeten krijgen. Dit kan via de volgende twee manieren:

  1. Retourcode postpunt
    Gezien tegenwoordig bijna alles digitaal is, begrijpen we maar al te goed dat je geen printer hebt. Gelukkig is dat geen probleem, als je kiest voor de optie ‘retourcode’. Je ontvangt een e-mail met een scanbare code. Deze code laat je scannen bij jouw postpunt/ pakketpunt, waarna er ter plekke een retourlabel wordt geprint.
  2. Retourlabel printen
    Mocht je wel in het bezit zijn van het geen dat een printer heet, dan kan je ervoor kiezen het retourlabel zelf te printen. Je ontvangt nu een e-mail met een port betaald retourlabel. Port betaald is een soort vervanging voor bijvoorbeeld postzegels. In dit geval zal Nike de uiteindelijke kosten betalen.

Stap 3: Pakket verpakken en versturen

Eigenlijk voordat je de labels fixt, wil je de items die je gaat retourneren, verpakken. Het is hierbij belangrijk dat oude verzendlabels worden verwijderd dan wel worden doorgekrast, zodat het zeker is dat je pakket op de juiste manier aankomt. Daarna kan je het pakket veilig opsturen.

Let op:

  • Om er zeker van te zijn dat je retourcode werkt, wacht je minimaal dertig minuten tot het aanvragen van de code en het laten scannen op het pakketpunt.
  • Het label dat je zelf uitprint, moet je goed vastplakken, om te voorkomen dat het losraakt, het pakket kwijtraak en jij je geld niet meer terugkrijgt.

Stap 4: Terugbetaling

Als de retourzending is ontvangen en is verwerkt, kan je gaan wachten op je terugbetaling. Het bedrag wordt in principe binnen twee tot vijf werkdagen gestort, maar, afhankelijk van je betaalwijze, kan het daarna nog wat langer duren voordat je het op je rekening krijgt. Weet sowieso dat je per mail een melding ontvangt, waar de informatie over die restitutie staat.

Uiteindelijk kan het tot negen dagen duren voor je je geld ontvangt (creditcards, Apple/ Google Pay, PayPal, iDEAL). Mocht je via het afterpay-systeem Klarna hebben betaald, dan ligt de restitutie bij hen. Nike heeft daar dan niks mee te maken.

Retourneren in de winkel

Zoals bij veel andere winkels is het mogelijk om een product dat je online hebt gekocht, te retourneren in de winkel. Met uitzondering van de Nike Clearance Stores en de Nike Partnered Stores, kan je in principe bij elke Nike Store terecht. Tenminste, als het gaat om een Nike Store die in hetzelfde land staan als waar je de aankoop hebt gedaan. Gelukt? Zorg dat je de volgende gegevens paraat hebt:

  • De te retourneren items.
  • Ee oorspronkelijke betaalmethode (acceptgiro, afterpay of ander soort bankafschrift). De bon vindt je online in je persoonlijke account, deze wordt niet meer meegestuurd op papier vanwege milieu overtuigingen.
  • De streepjescode van je bestelling of het bestelnummer.

Als het goed is krijg je je geld terug na het afleveren van de retouritems. Tenminste, dat geld is niet in de vorm van online betaalmethoden, behalve dan in de vorm van een cadeaubon.

Let op: producten van Nike by You kan je niet in de winkel retourneren.

Uitzonderingen

Zoals bij veel winkels gelden er een hele hoop uitzonderingen. Je las er in bovenstaande tekst al een aantal, maar dit zijn ze lang niet allemaal. Sowieso verwijzen we je graag naar de website van Nike zelf om verwarring te voorkomen. Daar zullen alle uitzonderingen op een overzichtelijke manier worden vermeld. Wij noemen er hier een aantal, om je een beeld te geven van wat die uitzonderingen dan precies inhouden:

  • Op sommige items zit een maximale retourtijd van slechts 14 dagen, in plaats van dertig.
  • Items als cadeautassen kunnen onder geen enkele omstandigheid worden geretourneerd.
  • Als een item al niet als retourneerbaar stond vermeld, dan kan het product niet worden. .geretourneerd
  • etc.

Zo, het retourneren van een pakket is dus niet moeilijk. Tenminste, als je niet de ‘verkeerde’ producten in handen hebt en je moet werken met van allerlei uitzonderingen. Uiteindelijk zal je het zeker tot een goed einde kunnen brengen en onthoud: werkt iets niet, de medewerkers van Nike zijn er om je te helpen. Zij hebben vast het beste met je voor!

Vorige blog

Bekende mensen met een kunstgebit

Volgende blog

Beste oled tv (beoordeeld in 2023)